Hansel ve Gretel masalını hatırlıyor musunuz? Çok eski bu hikayede ormanda kaybolan iki kardeş eve dönüş yolunu bulabilmek için yere ekmek kırıntıları serperdi. Türkçeye aynı şekilde "Ekmek kırıntısı" olarak çevirdiğimizde pek bir anlam ifade etmese de "Breadcrumb" denilen gezinti menüleri, sitenizi ziyaret eden kullanıcıların sayfalar ve kategoriler arasında daha kolay geçiş yapabilmelerini sağlar.
Her başarılı web sitesinde mutlaka kullanılması gereken bir navigasyon yardımcısı olarak tanımlayabileceğimiz breadcrumb teknolojisi, Google'ın sitenizin nasıl inşa edildiğini anlamasına da imkân tanır.
İnternette gezinirken girdiğiniz hemen her SEO uyumlu web sitesinde mutlaka karşılaşmış olacağınız breadcrumb, genelde sayfaların en üstünde yer alır ve ziyaretçilere sitenin hangi kısmında olduğunu anlamasını sağlar. Mesela bu yazıyı okuduğunuz sayfanın tepesinde "Anasayfa > Blog > SEO > Breadcrumb nedir?" şeklindeki bir ibareyi göreceksiniz. Breadcrumb tam olarak budur. Okuyucular sitenin hangi kategorisinde veya kısmında olduğunu buraya bakarak anlarlar. Her alt kategori ve anasayfa metni tıklanabilir durumdadır.
Şimdi bu teknolojiye neden "Ekmek kırıntısı" anlamına gelen "Breadcrumb" dendiğini daha iyi anlamışsınızdır. Hem SEO uyumlu olması hem de kullanıcı memnuniyetini artırmasından dolayı o kadar çok seviliyor ki modern hemen her web sitesinde karşınıza çıkması kuvvetle muhtemeldir.
SEO uyumlu diyoruz çünkü breadcrumb yönlendirmeleri Google arama sonuçlarında da ziyaretçilerin karşısına çıkıyor. Böylelikle insanlar sitenize daha girmeden tıklayacakları sayfanın sitenin hangi kategorisine ait olduğunu görüntüleyebiliyorlar.
Sitenizi daha kullanıcı dostu bir arayüze kavuşturmak, insanların aradıkları içeriklere kolayca ulaşabilmesini sağlamak için uygulayabileceğiniz breadcrumb yönteminin Google tarafından da seviliyor olması son dönemde popülerliğini bir hayli arttırdı. Öyle ki haber siteleri, e-ticaret mecraları ve blog sayfaları gibi birçok farklı kategoriden web sitesinde bu teknolojinin kullanıldığını görebiliyoruz artık. Siz de bu trendi kaçırmayıp sitenize breadcrumb özelliği ekleyebilir ve gözle görülür iyileşmeyi zamanla fark edebilirsiniz.
WordPress kullanıyorsanız çoğu temada varsayılan olarak breadcrumb teknolojisi opsiyonel olarak sunuluyor. Tema ayarlarına girip ilgili ayarı aktif hale getirmeniz yeterli olacaktır. Bunun dışında Yoast SEO eklentisini kurup "BreadcrumbList" ayarını açabilirsiniz.
Bir diğer seçenek de Breadcrumb NavXT eklentisini yüklemek. Tamamen ücretsiz ve çok hafif olarak tanımlayabileceğimiz bu eklentinin kurulumu da gayet kolay. Bileşenler bölümünden ilgili eklentiyi açıp sürükle bırak yöntemiyle aktifleştirebilirsiniz.
Tabii tüm bu saydığımız seçenekler WordPress kullanıcıları için geçerli. Eğer kendinize ait bir web yazılımı kullanıyorsanız süreç çok daha farklı işleyecektir. Elle kendi sitenize uygun bir kod parçacığı yazmanız gerekebilir. Aynı zamanda eğer Google sıralama sonuçlarında gözükmesini istiyorsanız da Google'ın bunu anlayabilmesi için uygun bir kodlama yapmanız icap edecektir.
Breadcrumb web sayfasının herhangi bir bölümünde yer alabilir, bu Google için pek bir önem arz etmez. Ancak mantık olarak kullanıcılar genelde sayfanın en üst kısmında breadcrumb görmeye alışkın oldukları için sizin de lokasyon olarak bu bölgeyi tercih etmenizi öneriyoruz. Aksi takdirde gözden kaçabilir ve ziyaretçileriniz tarafından fark edilmeyebilir.
E-ticaret siteleri ve blog sayfalarında mutlaka denk geleceğiniz breadcrumb teknolojisinin birçok farklı kullanım alanı var. Site içinde kolayca hareket edebilmenizi, kategori ve alt başlıklara kolay ulaşmanızı sağlayan breadcrumb'ın en yaygın kullanımı "Anasayfa > Blog > Kategori > Yazı başlığı" şeklindedir.
Fakat özellikle e-ticaret sitelerinde genellikle kullanıcının yapmış olduğu aramalar sonucu ulaştığı ürünlerin ana kategorileri breadcrumb olarak gösterilir. Örnek vermek gerekirse "Anasayfa > Ürün kategorisi > Cinsiyet > Büyüklük > Renk" şeklinde bir kullanım sıklıkla tercih edilir.
Çok yaygın olmasa da bazen de kullanıcıların yapmış olduğu geçmiş aramaların breadcrumb kısmında gösterildiğine şahit olabiliyoruz. Tarayıcının tuttuğu geçmişle benzer bir şekilde "Anasayfa > Geçmiş sayfa > Geçmiş sayfa > Mevcut sayfa" gibi bir kullanım da ziyaretçilerin sayfalar arasında daha kolay hareket edebilmesini sağlıyor.
Peki, neden breadcrumb kullanmalısınız? Bunun sitenize ve Google'daki sıralamanıza katkısı ne olabilir? Gelin tüm bu soruların cevaplarına hızlıca bir göz atalım.
Google çok seviyor!
Öncelikli olarak breadcrumb isimli bu küçük navigasyon bileşeninin ziyaretçiler tarafından çok sevildiğini ve kullanışlı kabul edildiğini belirtmek gerek. Ziyaretçilerle birlikte Google da bu özelliğe sayfalarında yer veren siteleri seviyor. Google'ın sitenizdeki içeriklerin neyle alakalı olduğunu anlaması ve yapısını daha iyi anlamasını sağlar. Aynı zamanda Google botları da mevcut içeriklerinizi taramak için breadcrumblardan faydalanır.
Daha önce de ifade ettiğimiz üzere Google arama sonuçlarında breadcrumblara rastlayabilmeniz mümkün. Yoast SEO ve Breadcrumb NavXT gibi hazır eklentileri kurarak hemen sitenize bu özelliği ekleyebilirsiniz. Bunun sonucunda hem Google sitenizi daha iyi indeksleyip kategorize eder, hem de ziyaretçiler tıklamak üzere oldukları sayfanın neyle alakalı olduğunu hızlıca öğrenebilirler.
Kullanıcı deneyimini iyileştiriyor
Hiç kimse kaybolmak ve zamanını kötü kategorize edilmiş bir web sitesinde harcamak istemez, değil mi? İlk kez ziyaret ettikleri bir şehirde insanlar genelde akılda kolay kalacak nesne veya binalar ararlar. Aynı şey web siteleri için de geçerli. Ziyaretçilerinizi mutlu ve güvende hissettirmek için breadcrumb teknolojisinden faydalanabilirsiniz. Böylece kategoriler arasında daha kolay geçiş yapabilir, aradıkları içeriklere hızla ulaşabilirler. Tarayıcılarında bulunan "Geri" tuşuna basmamış olurlar.
Geri çıkma oranını düşürür
Bir web sitesini tarayıcıdaki adres çubuğuna yazarak ziyaret edenlerin sayısı çok azdır. Bu sebeple web sitelerinin en büyük trafik kaynağı organik aramalar olarak tanımlanabilir. Yani sitenizdeki herhangi bir alt sayfa, kullanıcıların sitenize adım attığı ilk nokta olabilir. Hal böyle olunca insanların diğer sayfa ve kategorilere kolay erişebilmesi için bir yöntem geliştirmeniz şart. Bu noktada breadcrumb teknolojisinden faydalanmanızı öneriyoruz.
Eğer ziyaret ettiği sayfada aradığını bulamayan kullanıcıların sitenizi hemen terk etmesini istemiyorsanız breadcrumb sayesinde diğer sayfalara ulaşmasını kolaylaştırabilirsiniz. Bunun sonucunda ziyaretçiler Google'a tekrar geri dönmek yerine sitenizde daha fazla vakit geçirmiş olurlar.
Mobil ziyaretçilerin işini kolaylaştırır
Baktığınız zaman breadcrumbs çok ufak metinlerden oluşur ancak işlevi sanılanın aksine çok büyüktür. Bunun faydası da daha çok sitenizi mobil cihazlardan ziyaret eden kullanıcılar tarafından görülür. Malum olduğu üzere internetteki toplam trafiğin yüzde 50'den fazlası mobil cihazlardan geliyor. Sizin sitenize de cep telefonu ve tabletten ulaşanların sayfalar arasında kolayca gezinebilmesi, sitede geçirilen toplam sürenin artmasını sonuç verebilir.
Unutmayın, Hansel ve Gretel ekmek kırıntılarını kullanmalarına rağmen ormanda kaybolmaktan kurtulamamışlardı. Aynı durumun sitenizi ziyaret edenlerin başına gelmesini istemiyorsanız breadcrumb kullanmanızı mutlaka öneriyoruz. Hem Google'ın hem de gerçek ziyaretçilerin sitenizde daha kolay hareket edebilmesini, sayfalar arasında geçiş yapabilmesini sağlayan bu küçük ama önemli değişikliği hayata geçirmek sanıldığı kadar zor da değil. Özellikle de WordPress gibi hazır CMS'ler kullanıyorsanız.
Ajans.io olarak bizler hizmet verdiğimiz tüm müşterilerin web sayfalarında bu özelliği kullanmak için özellikle gayret ediyoruz. Bunun sonucunda hem ziyaretçi memnuniyeti hem de SEO sıralamasında önemli değişiklikler elde ettiğimizi söyleyebilmemiz mümkün. Breadcrumbs başta olmak üzere bunun gibi daha birçok SEO iyileştirmesi için ajans.io'nun blog sayfasını takip etmeyi unutmayın!