Arama motoru devi Google’ın yanı sıra Bing ve Yandex gibi platformlar web sitenizde yer alan birden fazla adreste (URL) benzer içeriklere rastlarsa, yanlışlıkla bu sayfaları indeksleyerek aslında gizli kalması gereken sayfayı sıralamaya dahil edebilir. Bu sık karşılaştığımız SEO hatalarından biridir. Neyse ki tam da bu noktada devreye canonical URL dediğimiz adresler devreye girer. Bir manada Google’a birbirine benzer içeriklere sahip web siteleri arasından hangisini sıralamaya dahil etmesi gerektiğine dair sinyal vermiş olursunuz.

Bu rehberde canonical URL’leri kullanarak benzer içerik kaynaklı sorunları giderip sitenizin SEO performansını nasıl iyileştirebileceğinizden bahsedeceğiz. Hazırsanız başlayalım. 

Canonical URL Nedir?

Tanım için bizzat Google’ın cümlelerinden faydalanabiliriz: Canonical URL, benzer içeriklere sahip sayfalar arasından hangisinin asıl olduğu ve sıralamaya dahil edilmesi gerektiğini belirten web adresidir.

Sitenizdeki bir sayfanın birbirinin aynısı, kopya versiyonları varsa canonical URL ile asıl web sayfasının hangisi olduğunu Google’a iletmiş olursunuz. Böylece Google botları sitenizi ziyaret ettiğinden sıralamaya dahil etmesi gereken URL’in hangisi olduğunu öğrenecektir.

Canonical URL’ler sayesinde Google ve diğer arama motorlarına ana sayfanın kopyası olan URL’leri göz ardı etmesi gerektiği mesajını verir ve bir manada “Birbirine benzer sayfaları fark etmiş olabilirsin, ancak odaklanıp öne çıkarman gereken asıl sayfa bu URL’de yer alıyor” demiş olursunuz.

Bunun faydası farklı adreslerde yer alan aynı içeriklerin fark edilmesi durumunda Google’ın sitenize ceza kesip sıralamada arka sayfalara atmasının önüne geçmektir. Daha doğru ve isabetli bir indeksleme için bu tekniği kullanmanızda fayda olacaktır.

Canonical URL’lerin Önemi ve Faydaları Nelerdir?

Daha önce de ifade ettiğimiz üzere canonical URL’ler sayesinde Google hangi URL’in indekslenmesi gerektiğini anlar ve bu doğrultuda hareket eder. Aynı içeriklerin yer aldığı farklı adresleri ise göz ardı eder.

Sitenizde yer alan sayfalarda aynı içerik farklı URL’ler altında listeleniyorsa mutlaka canonical etiketini kullanmanız gerekecektir. Böylece daha otoriter, arama sonuçlarında üst sıralara oynayan bir web siteniz olur.

Toparlayacak olursak canonical URL’lerin Google ve diğer arama motorlarına faydası şu şekilde sıralanabilir:

  • Arama motoru sıralama sonuçlarında gözükmesini istediğiniz URL’i belirlemek
  • Botların aynı içeriklerin yer aldığı farklı URL’leri indekslemesinin önüne geçmek
  • Benzer içeriklere sahip sayfaları ayrıştırmak

Örnek üzerinden anlatacak olursak daha iyi anlaşılabilir. Normal URL şemanızın “siteadresi.com/kategori/yazi-basligi.html” şeklinde olduğunu varsayalım. Eğer WordPress kullanıyorsanız “siteadresi.com/?p=21421” formatındaki bir adres de aynı web sayfasını ziyaretçinin karşısına çıkaracaktır. Eğer arama motorunun botları bir şekilde bu ikinci URL yapısını fark ederse Google’da listelemeye başlar, ki bu arzu edilmeyen bir durumdur.

Böyle yaptığınız takdirde ziyaretçiler, tıklamaları gereken web sayfalarına ulaşmış olurlar. Ek olarak Google ve diğer arama motoru botlarının yeni ve güncel sayfaları ziyaret edebilmesini sağlamış olursunuz. Aynı içeriğin yer aldığı kopya sayfalar yerine önemli ve asıl olan URL’lerin indekslenmesi sitenizi rakipleri arasından öne taşıyacaktır.

Benzer yapıya sahip URL’lerin Google tarafından sevildiği de bir gerçek. “/?p=1341234” şeklindeki URL yerine “/kategori/baslik.html” şeklindeki bir formatın öne çıkarılması ve hep bu tarz URL’lerin kullanılması Google botları tarafından tercih edilir ve üst sıralara taşınır.

Canonical URL Nasıl Kullanılır?

Çok basit. Bunun için web sayfanızın HTML kodları arasında yer alan ilgili URL’ye rel=”canonical” etiketini eklemeniz yeterli olacaktır. Eğer WordPress veya Joomla gibi hazır içerik yönetim sistemlerini kullanıyorsanız bunun için yapılmış eklentileri kurabilirsiniz. WordPress için örnek verecek olursak Yoast SEO eklentisi bünyesinde bu özellik mevcut.

Canonical URL etiketinin kullanıldığı örnek bir bağlantı örneği şu şekildedir:

<link rel=“canonical” href=“https://www.siteadresi.com/baslik /” />.

Eğer HTML formatında olmayan PDF gibi belgeler üzerinde çalışıyorsanız da sitenizin “.htaccess” dosyasına rel=“canonical” etiketini ekleyip arama motoru botlarına gerekli mesajı verebilirsiniz. Bu dosyaya eklenecek düzgün bir canonical URL etiketi şu şekildedir: < https://www.siteadresi.com/baslik />; rel=“canonical”

Eğer takıldığınız herhangi bir soru veya sorun varsa Ajans İO müşteri temsilcileriyle irtibat kurarak daha detaylı bilgi talep edebilirsiniz. Sizi daha isabetli bir SEO çalışması için yönlendirmekten memnuniyet duyarız.

Canonical URL Kaynaklı Hatalar ve Çözüm Yöntemleri

SEO çalışması yaparken kullanmanız gereken yöntemlerin başında yer alan canonical URL’leri belirlerken dikkatli olmakta fayda var. Google’a hangi URL’i dikkate alması gerektiği mesajını verirken hata yaptığınız takdirde sıralamanız olumsuz etkilenebilir.

Bu sebeple SEO analizi yaparken sıkça karşılaştığımız bazı hatalar ve bunların çözümlerini sizlerle paylaşıyoruz.

AMP sayfalarında canonical etiketinin kullanılmaması

Açılımı “accelerated mobile pages” olan AMP sayfaları isminden de anlaşılacağı üzere mobil web sayfalarının daha hızlı yüklenmesini sağlamak için geliştirilmiş bir teknolojidir. Günümüzde çoğu WordPress altyapısına sahip site de AMP teknolojisinden çeşitli eklentiler vasıtasıyla faydalanıyor. Ancak eğer AMP sayfalarınızda canonical URL etiketi mevcut değilse indeksleme ve sıralama sorunlarıyla karşılaşmanız muhtemeldir.

Bu sorunu çözmek için AMP sayfalarınızı gözden geçirmeniz ve her bir sayfanın kendi canonical etiketinin olduğundan emin olmanız gerekiyor. HTML kodları arasına ekleyeceğiniz bu ufak kod parçası sayesinde hangi URL’in indekslenmesi ve sıralanması gerektiği bilgisini botlarla paylaşmış olursunuz.

Böylelikle sitenizin normal ve AMP versiyonları arasında tutarlılığı da yakalamış olursunuz ve genel SEO performansınızda iyileşme yaşanır.

Canonical etiketi olmayan kopya sayfalar

Birbirinden farklı URL’lerde aynı içeriğin yer alması sıklıkla karşılaştığımız bir durum. Eğer düzgün canonical etiketi kullanılmazsa bu durum botların kafasını karıştırabilir ve web sitenizin SEO performansını olumsuz etkileyebilir.

Bu sorunu çözmek için kopya içeriklere sahip farklı URL’leri tespit etmek şart. Daha sonra her bir sayfaya canonical URL etiketini eklemeniz gerekecektir. Tüm sayfalar asıl, ana sayfaya canonical etiketiyle yönlendirme yaparsa Google ve diğer arama motorlarına ait botlar hangi sayfayı indekslemeleri gerektiğini anlarlar. Böylece kopya içerik cezası yemekten de kurtulmuş olursunuz.

Aynı sayfada birden fazla canonical URL kullanımı

Sık yapılan bir diğer hata, tek bir web sayfası üzerinde birden fazla canonical URL kullanımıdır. Fark edildiği anda bu sorunu çözmek çok önemlidir.

Kırık canonical URL’leri

Botları yönlendirmek için kullandığınız canonical URL’ler kırıksa, yani 404 hatası veriyor ve artık mevcut değilse bu durumu bir an önce düzeltmenizde fayda olacaktır. Genelde site altyapısı veya URL şeması değiştiğinde bu tür hatalar yaşanabiliyor. Eğer benzer bir değişiklik yaptıysanız canonical URL’lerinizi mutlaka kontrol etmenizi öneriyoruz. Aksi SEO performansında olumsuz etkiye yol açabilir.

Tüm SEO Çalışmaları İçin Doğru Adres: Ajans İO

Canonical URL’ler de bütüncül SEO çalışmalarının birçok parçasından birisi. Kapsamlı bir SEO çalışması yürütmek için uzman ellerden yardım almak istiyorsanız Ajans İO ile siz de bugün iletişime geçebilirsiniz. Kapsamlı bir SEO analizi yaptıktan sonra sitenizde var olan hataları listeleyebilir, uygun çözüm önerileri sunabilir ve rakiplerinizin önüne geçmeniz için yapmanız gerekenleri sizlerle paylaşabiliriz.

Gelin siz de Ajans İO müşterileri arasındaki yerinizi bugün alın ve sitenizi hep birlikte daha üst sıralara taşıyalım.