İnternet, günümüzde şirketlerin ürünlerini pazarlayabilmesi için kolay erişilebilir bir ortam haline geldi. Kendine has artıları ve eksileri olan internet reklamcılığı, her geçen gün geleneksel reklam medyalarına göre artan bir talebe konu olsa da; internette reklam yayınlamak isteyenler için avantajlarını ve dezavantajlarını anlamak önemlidir.
Yazımızın devamında, internet reklamcılığının tanımını yaptıktan sonra, konunun daha iyi anlaşılabilmesi için internet reklamcılığının avantajlarına ve dezavantajlarına değinip, türlerini ele alacağız.
Detaylara geçmeden önce internet reklamları da dahil olmak üzere herhangi bir reklam çeşidinin kusursuz olmadığını ve kesin bir getirisinin olmadığını hatırlatmak isteriz.
“Reklamların dönüşümü, yalnızca nerede yayınlandığı ile ilgili değildir. Daha da önemlisi, insanların ilgisini çekebilmekle, doğru hedeflemeyi sağlayabilmekle ve gerekirse insanlarla duygusal bir bağ kurabilmekle ilgilidir.”
Marka, şirket, ürün, hizmet, program, herhangi bir kampanya veya tanıtım gibi unsurların, belirli ücretlendirmelerle (tıklama başına, gösterim başına, vb.) sosyal medya platformları, video paylaşım siteleri, bloglar, haber siteleri ve forum siteleri gibi yerlerde yayınlanması, internet reklamcılığının kapsamına girer.
Dünya üzerinde 4 milyar insanın internete erişebildiği şartlarda, firmaların ve şirketlerin etkin bir pazarlama stratejisi olarak internet reklamcılığına yönelmesi elbette mantıklı bir adımdır. Buna karşın geleneksel medya organlarına yapılan yatırımlarla kıyaslandığında, internet reklamcılığı piyasasının toplam piyasa üzerinde %10’luk bir pay aldığını da söylemeliyiz. Bu çıkarımdan yola çıkarak internet reklamcılığının uygun maliyetli bir reklam türü olduğunu da söyleyebiliriz.
Reklamın internette hangi platformda yayınlandığına bağlı olarak değişse de; reklamverenler açısından internet reklamcılığının genel avantajlarını şu şekilde sıralayabiliriz:
Google Ads, Facebook ve Instagram Reklamları gibi reklam türlerinde reklam verenler, ürün ve hizmetlerini tanıtırken herhangi bir hedef kitle belirleyebilir.
Örneğin sadece 35 yaş altı bir kitle sınırlaması getirilebilirken, bu kitleyi “Bursa” ili veya “Nilüfer” ilçesi gibi bir konumda sınırlandırabilirler. Bu durum, reklamın verimliliği ve dönüşüm oranıyla doğrudan ilgilidir. İnternet reklamları ile farklı türde hedefler belirleyerek, reklamlarınızın hangi kitlede daha kârlı olduğunu tespit edebilirsiniz.
Geleneksel medya organlarında, tüketiciye gösterilen reklamlarda sınırlı karakter veya sınırlı video tanıtım süresi söz konusu olurken; internet ortamında ürün veya hizmetlerin tanıtımına ilişkin sınırsız bilgi sunulabilir. Reklam ile yönlendirilen kullanıcı, istediği takdirde farklı bir sayfaya ziyarette bulunabilir ve daha fazla bilgiye ulaşabilir. Tabi ki bu durum, reklamın doğrudan tüketicinin ilgisi dahilinde olmasıyla mümkün olacaktır.
Örneğin geleneksel medya organlarından birisi olan televizyonda gösterilen bir video içerikli reklamı baz alalım. Televizyon izleyicisi, reklamda tanıtımı yapılan ürün, hizmet, şirket veya farklı bir unsurla ilgili video içeriği görüntüleyecektir. Bunu gördükten sonra ürün veya hizmetle ilgili bilgi alabileceği herhangi bir kaynak olmayacaktır. Sadece zihninde bir düşünce oluşacak fakat kaynak araştırması yapamayacaktır.
İnternet reklamlarında ise reklamı gören kişi, ilgili bağlantıya tıklayarak reklamverenin web sitesine bir ziyaret gerçekleştirecek ve bu site vasıtasıyla gerekirse ürün veya hizmet satın alabilecek, şirket ile iletişime geçebilecek, gerekirse bir kampanyaya dahil olmak isteyecektir.
İnternet reklamlarının belki de en önemli özelliği, ölçülebilir raporlara sahip olmasıdır. Bir metin reklamı veya bir video reklamı yayınlandığınızı düşünelim. Hazırladığınız reklam kampanyasının kaç kez tıklandığı, kaç kez izlendiğini, kaç kez görüntülendiği veya kaç kez bu bağlantıya tıklayarak mail, cep telefonu, sabit telefon veya iletişim formu yoluyla sizinle iletişime geçildiğini anlık olarak görebilirsiniz.
Benzer şekilde geçmişe dönük raporları inceleyebilir, yeni oluşturduğunuz kampanyaların istatistikleri hakkında bilgi sahibi olabilir ve dolayısıyla verimli kampanyalara yönelebilirsiniz. İnternet reklam optimizasyonu veya yeniden hedefleme olarak da ifade edebileceğimiz bu tür reklam çalışmalarıyla şirketinizi veya markanızı en uygun maliyetlerle geniş kitlelere tanıtabilirsiniz.
İnternet reklamcılığıyla ilgili hepimizin sevdiği bir şey de 7/24 aktif olmasıdır. İnsanlar dünyanın her yerinde, günün her saatinde çevrimiçi durumdalar, bu nedenle web'i gerçekten hiç kapanmayan sürekli bir pazarlama makinesi olarak düşünebilirsiniz.
Televizyon reklamlarında bile, gecenin bir yarısında çok fazla dikkat çekmeniz pek olası değildir. Ancak çevrimiçi dünyada yayınladığınız reklamlar, birisi ne zaman oturum açsa oradadır. Ayrıca, yılın özel bir gününde veya günün yoğun saatlerinde reklam için nadiren daha fazla ödemek zorunda kalırsınız.
Bir kampanyayı ona yanıt verecek insanlara ne kadar kişisel hale getirirseniz, reklamdan gerçek başarının gelmesini beklemeniz o kadar olasıdır. Çevrimiçi reklamcılıkla müşterilerinizin verilerini toplamak için sahip olduğunuz artan fırsat nedeniyle kampanyalarınızı kişiselleştirmek her zamankinden daha kolay hale geldi. Bunu müşterileri segmentlere ayırmak için bile kullanabilirsiniz, böylece farklı gruplara yaklaşmak için çeşitli kampanyalar oluşturabilirsiniz. Daha önce geleneksel reklamcılıkta buna yaklaşan bir şey olmamıştı.
Kanalların çokluğu (çeşitliliği) şirketleri, markaları ve reklam kampanyalarında yer alan herhangi bir unsuru; farklı gruplar ve farklı demografiler için çok sayıda farklı pazarlama kanalına götürüyor. Çevrimiçi reklamcılığın büyük bir nimeti olan bu çeşitlilik, insanlara mümkün olan en etkili şekilde ulaşmak için farklı stratejiler uygulama imkanını da beraberinde getiriyor. E-postadan sosyal medyaya, blog gönderilerinden videolara kadar seçebileceğiniz çok sayıda kanal olduğunu belirtmek isteriz.
Birçok firma, internet reklamcılığına daha yeni atılım yapıyor ve yeni bir ortamı tanımak için belirli bir deneyim, bir zaman gerekiyor. İnternet reklamcılığının dezavantajları, doğru reklam stratejileri kullanılarak minimize edilebilir ve tüm olumsuz durumlar ile ilgili önlem alınabilir. İnternet reklamcılığının öne çıkan dezavantajları şöyledir:
Pek çok kişi, il başta internet reklamcılığını anlamakta güçlük çekiyor ve ilk kez bir çevrimiçi kampanya oluşturduğunda, bazı terminoloji ve benzeri konularda zorlanabiliyor. Burada her zaman bir öğrenme eğrisi söz konusudur. Bu yüzden reklam kampanyalarınızdan mümkün olan en iyi faydayı elde edebilmeniz için personelinizin ve kendinizin gerekli tüm öğrenme araçlarına sahip olduğundan emin olmalısınız. Çevrimiçi reklamcılık dünyasında işler hızla değişiyor ve buna ayak uydurmanız gerekiyor.
İnternet reklamcılığı konusunda profesyonel destek almak istiyorsanız, firmamızla iletişime geçebilirsiniz. Uzmanlarımız, reklamını yapmak istediğiniz ürün veya hizmetlerinize ilişkin çok sayıda araştırma (anahtar kelime araştırması, rakip analizi, web sitesi analiz, hedef kitle analizi, vb.) yaparak, hangi reklam türüne ve hangi reklam kanallarına yönelmeniz gerektiği ile ilgili görüşlerini sizinle paylaşacaktır.
Çevrimiçi reklamcılık dünyasında reklam verenlerin yaşadığı en önemli sorunlardan birisi tıklama dolandırıcılığıdır. Diyelim ki tıklama başına ödeme yaptığınız bir reklam kampanyanız var. Birisi bu reklama tıkladığında, ödeme yapmanız gerekir. Rakipleriniz, reklamlarınızı tespit ederek bütçenizi çabucak bitirmenizi amaçlıyor olabilir. Bunun nedeni ise sektördeki rakip reklamların bütçelerini bitirmelerine sebep olarak, kendi reklamlarını daha uygun maliyetlerle, daha geniş kitlelere göstermek istemesidir.
Bilişim etiğinde yeri olmayan bu olumsuz durumun sahtekarlık olduğunu ve dijital pazarlama uzmanlarının bu tür gelişmeleri mümkün olan en düşük seviyeye indirebildiğini söyleyebiliriz.
Çevrimiçi reklamcılık dünyasına yeni dahil olanların hata yapması son derece doğaldır. Yanlış anahtar kelimeyi seçmek, etkisiz bir hedefleme yapmak veya bir kampanyayı uzun süre aktif bırakmak en sık görülen hatalardır. Bu tür hataların tümü, birçok insanın deneyimleyeceği öğrenme eğrisinin bir parçasıdır. Elbette, bu pek çok teknolojik gelişme için geçerlidir ve kendiniz hakkında fikir sahibi olduğunuz ve personelinizin iyi bir eğitim almasını sağladığınız sürece, hataların çoğundan kaçınabilirsiniz.
İnternet geliştikçe, çevrimiçi reklamcılık türleri de gelişiyor. Hali hazırda bir dijital pazarlama stratejisine entegre edebileceğiniz birçok farklı reklam türü var. Dijital reklamcılık ortamı değiştikçe, en son trendler, teknikler ve stratejiler hakkında güncel kalmak, etkin bir pazarlama stratejisi uygulamak isteyen firmalar için zorunluluk. Farklı türde internet reklamcılığı platformları, geniş kapsamlı bir kampanya oluşturmak üzere birleştirilebilir veya ayrı ayrı kullanılabilir.
Hem farklı çevrimiçi reklamcılık türleri hem de kullanabileceğiniz farklı reklam kampanyası biçimleri hakkında bilgi edinmek istiyorsanız okumaya devam edin!
Yerel internet reklamcılığı, Kullanıcıların sorunlarına çözümler sunarak güvenini kazanmak için banner reklamlardan veya sponsorlu içerikten kaçınan bir strateji kullanır. Kullanabileceğiniz birçok araç var ama en kolayı bir blog oluşturmak. Blogunuzda sektörünüzle ilgili konulardan bahsedin, sadece reklam yapmayın. Kullanıcılarınız için yararlı ve ilginç bir şey ekleyin.
SEO, e-posta pazarlaması ve potansiyel müşteri yetiştirmeyi kullanarak, potansiyel müşterilerin bulunduğu alanlara göre doğru içeriği başarıyla sunabilirsiniz. Native reklamcılığın en iyi yanı, müdahaleci olmamasıdır. Hem genel halk hem de reklam engelleyici kullanan kişiler tarafından oldukça değerlidir.
Bu kampanya türü ile çok kısa sürede marka bilinirliği artışı hedeflenmektedir. Tek gereken bir başlık, açıklama ve harekete geçirici mesaj içeren bir reklam (anahtar kelimelerin kullanımına büyük ölçüde yer verdiğinizden emin olun).
Web sitesinin kalitesine ve belirlenen TBM (Tıklama Başına Maliyet)'e bağlı olarak, kullanıcılar önceden seçilmiş anahtar kelimelerinizi bir arama motoruna yazdığında reklam gösterilecektir. Bu durumda, TBM'e dayalı bir teklif oluşturulur.
Daha görsel çevrimiçi reklam biçimleri arasında görüntülü reklamlar bulunur. Bunlara 'görüntülü reklamlar' denir, çünkü bunlar genellikle resim veya video içerirler ve bir blog gibi herhangi bir web sitesinde belirlenmiş yerlerde yayınlanırlar.
Doğrudan veya Google Ads gibi platformlar aracılığıyla satın alınabilirler. Maliyet, TBM veya BGBM (1000 Gösterim Başına Maliyet) ile tahmin edilir.
Farklı mobil reklam türleri olmasına rağmen, tüm reklam kampanyaları mobil platformlara uyarlanmalı veya en azından sayfaların herhangi bir ekranın boyutuna göre biçimlendirilmesine izin veren duyarlı bir tipoloji izlemelidir.
Günümüzde herkesin sürekli kullandığı bir telefon ve/veya tablet bulunmaktadır. Aslında Google, 2016'dan beri mobil trafiğin masaüstü bilgisayarların trafiğini aştığını söyledi. Dolayısıyla, hala mobil platformlara yatırım yapmıyorsanız, harekete geçme zamanı. Yalnızca daha iyi erişim ve daha iyi bir kullanıcı etkileşimi elde etmekle kalmayacak, aynı zamanda kendi web sitenizde gösterdiğiniz reklamlarda Google'ın Mobil Öncelik algoritması aracılığıyla SEO'nuzu da iyileştireceksiniz.
Sosyal medya, günlük hayatımızın inanılmaz derecede önemli bir parçasıdır. Bu nedenle, marka bilinirliği oluşturmak ve potansiyel yeni müşteriler kazanmak için bu platformlarda reklam kampanyaları oluşturmak kazançlı bir reklam yatırımı olacaktır. Sosyal ağların sunduğu kapsamlı segmentasyon olanakları sayesinde, çok özel hedef kitlelere yönelik yeni ürünler/hizmetler başlatmak için mükemmel kaynaklara sahiptir. Amacınız ister dönüşüm yapmak isterse bir marka stratejisi uygulamak olsun, Sosyal Reklamlar harika bir seçimdir!
Şirketinize ilgi gösteren müşterileri veya kullanıcıları hatırlatmak, dönüşüm yapmak için sağlam bir stratejidir. Yeniden pazarlama, banner'ınızın sitenizi daha önce ziyaret eden kişilerin daha sonra gittikleri web sitesinde görünmesini sağlar (bu sitelerin yeniden pazarlama alanları sunması şartıyla).
Bu tür reklamlar, satış yapmak ve marka bilinirliğini artırmak için etkilidir. Yeniden Hedefleme ile yürütülen reklam kampanyaları, Google Ads. gibi arama motoru reklam yönetim araçları aracılığıyla satın alınabilir. Fiyatlar genellikle TBM metriklerine göre belirlenir.
İnternetin hayatımıza girdiği süreçten bu yana sıklıkla kullanılan bir internet reklamcılık türü olan e-posta pazarlama, yüksek dönüşüm oranları sunabilir. Fakat marka güveni, yüksek indirim teklifleri, vb. etkili silahlarınız olması gerekiyor. Ayrıca yeni bir müşteri edinmenin mevcut müşteriyi elde tutmaktan 7 kat daha pahalı olduğunu düşünüyorsanız, e-posta pazarlamasının iyi bir fikir olduğundan emin olabilirsiniz.
Video içeriği, kullanıcılar için inanılmaz derecede eğlencelidir ve bu da videoları bir reklam stratejisi olarak kullanmayı harika bir fikir haline getirir. Başka bir fikir, ürününüzü/hizmetinizi öne çıkaran ve tartışan YouTuber'larla ortaklık kurmaktır (yerel reklamcılığa benzer şekilde).
SEO'da daha iyi, daha organik bir konum elde etmenize yardımcı olacak orijinal video içeriği de oluşturabilirsiniz. Bu videoları paylaşarak daha doğrudan web trafiği elde edebilir ve viral olma şansınızı artırabilirsiniz. Yakında internetin tahminen %80'inin video tabanlı içerik olacağını aklınızda bulundurursanız, videolarla ilgili sayısız olasılık var.
E-posta pazarlama kadar eski olmasa da; internet kullanıcısı sayısı arttıkça, bu tür yerel firma rehberi platformlarına olan ilgi artıyor. Hem bir dış bağlantı kaynağı hem de coğrafi müşteri tabanlı bir strateji olması açısından değerlendirilebilir. Yerel firma rehberi sitelerinde öne çıkmak için cüzi ücretler yeterli olabilir. Tekliflerinizi web sitesine sunmaktan ve uzun vadeli bir reklam için anlaşma yapmaktan çekinmeyin.