Meta description (Meta açıklaması) ve Meta title (Meta başlığı) SEO optimizasyon sürecinde sıklıkla göz ardı edilen veya gereken önemi görmeyen bir adımdır. Uzun bir süredir hayatımızda olmasına rağmen halen daha site içi SEO çalışmalarında çok önemli bir rol üstleniyor. Bu sebeple SEO uyumlu ideal bir meta açıklaması ve başlık yazmak sıralamada rakiplerinizin önüne geçmenize sandığınızdan fazla katkı sağlayabilir.

Özellikle meta description optimizasyonu çok önemli, çünkü yapılan araştırmalara göre arama sonuçları sayfasındaki sitelerin yüzde 25'inde hiç meta description kullanılmıyor. Bu da geri kalan yüzde 75'lik kısımdaki web sitelerinin özenle yazılmış bir meta açıklamasına sahip olduğu anlamına geliyor. İyi yazılmış, hedef anahtar kelimeyi içinde barındıran meta açıklamaları ilgili sayfaların daha fazla tıklanma almasını sağlıyor. Bu sebeple site içi SEO çalışmaları için kolları sıvadıysanız ilk iş meta açıklamalarını elden geçirmeye başlayabilirsiniz.

Rehber niteliğindeki bu yazının devamında meta açıklama ve başlıklarının nasıl optimize edileceğini, ideal meta açıklamasının nasıl ayarlanması gerektiğini anlatacağız. Hazırsanız başlayalım.

Meta Description Nedir?

"Meta açıklaması" olarak Türkçeye uyarlayabileceğimiz meta description, isminden de anlaşılacağı üzere bir web sayfasının neyle alakalı olduğunu açıklayan bir HTML kodudur.

Google'da arama yapıldığı zaman sayfa başlığının altında yer alan, hedef anahtar kelimelerinizi içeren ve ziyaretçileri tıklamaya teşvik eden bu metin ne kadar optimize edilmiş şekilde olursa o kadar çok geri dönüş sağlar. Sayfa başlığı ve meta açıklamaları Google'ın yanı sıra Bing gibi önde gelen arama motorları tarafından da kullanılır. İdeal bir meta açıklaması hem hedef anahtar kelimeleri bünyesinde içermeli, hem de kullanıcıları ilgili sayfaya tıklamaya teşvik etmelidir.

Meta açıklamasını sitenizdeki HTML kodlarını düzenleyerek oluşturabileceğiniz gibi, eğer WordPress kullanıyorsanız Yoast SEO eklentisi sayesinde her bir sayfa özelinde de değiştirebilirsiniz. Böylelikle her bir alt sayfaya özel meta açıklaması hazırlayabilir ve sitenizin Google'da daha üst sıralarda çıkmasını sağlayabilirsiniz.

Anasayfa, kategori sayfası, ürün sayfası ve iletişim sayfası gibi bölümlerin tamamına meta açıklaması girmeniz etkili bir SEO optimizasyonunun olmazsa olmazıdır.

Metadata ve Meta Description Arasındaki Farklar

Genellikle bu iki terim birbirine karıştırılır. Özellikle SEO optimizasyon çalışmalarına henüz yeni başladıysanız metadata ile meta description arasındaki farkları öğrenmenizde yarar olabilir.

Hızlıca özetlemek gerekirse metadata, SEO sürecinde mutlaka düzenlemeniz gereken ve HTML kodları arasında yer aldığı için siteyi ziyaret edenler tarafından görüntülenemez kodlardır. Sayfa başlığı ve meta açıklaması "metadata" olarak adlandırılır. Öte yandan meta description ise kullanıcılar tarafından görüntülenebilmesi için Google gibi arama motorları tarafından sonuç sıralama sayfalarında yer alırlar.

Metadata ve meta açıklamalarını optimize etmek arama motoru botlarının sitenize ve önemli sayfalara daha kolay erişebilmesini sağlar. Böylece ziyaretçiler ilgili sayfaya tıklamadan neyle karşılaşacaklarını önceden görmüş olurlar.

Meta Açıklamasının SEO'ya Etkisi Nedir?

Organik arama sonuçlarında sitenizin daha fazla tıklama almasını sağlamak için titizlikle kaleme alınmış, SEO uyumlu, hedef anahtar kelimeleri içeren bir meta açıklaması yazmanız şart. Özellikle ziyaretçileri harekete geçirecek "Hemen tıkla, kayıt olmak için acele et" gibi ibarelere yer verdiğiniz takdirde daha fazla tık alabilirsiniz. Bu hem sitenizin trafiğini arttırır hem de sonuç sıralamasında rakiplerinizin önüne geçebilmenizi sağlar.

CTR (Click-through rate) ne kadar yüksekse Google sitenizi o kadar yukarıya taşıyacaktır. Bunun yolu da optimize edilmiş meta açıklamalarından geçiyor. Yalnız burada dikkat edilmesi gereken bir husus var: Google bazen yazmış olduğunuz meta açıklamalarını görmezden geliyor ve kendi oluşturduğu açıklamaları ziyaretçilere gösteriyor.

Bunun sebebi işletmenizin veya web sitenizin rekabetin yüksek olduğu anahtar kelimeleri hedefliyor olmasıdır. Orijinal meta açıklamanız bu sebeple Google tarafından göz ardı edilebilir. Öte yandan web sitenizde birden fazla ürün varsa ve bunların hepsinin meta açıklaması aynıysa kopya içerik olarak algılanabilir. Meta açıklamalarını takip etmek, birbirinin aynısı olanları düzenlemek sitenizi optimize etmenizi sağlayacaktır.

Potansiyel müşterileriniz web sitenize organik arama sonuçları vasıtasıyla ulaştıysa CTR oranınız yükselir. Google böylece sizi daha üst sıralara taşır, bu da gelirlerinizin artmasını netice verir.

Her Sayfanın Meta Açıklaması Olmak Zorunda Mı?

Evet, her sayfanın kendine özel, özgün bir meta açıklaması olmak zorundadır. Tabii ki SEO uyumluluğu gibi bir kriteriniz varsa. Eğer herhangi bir sayfada meta açıklaması yoksa Google kendisi sayfayı tarayıp elde ettiği veriler doğrultusunda bir metin gösterecektir. Bu durum ziyaretçileriniz için pek hoş olmayabilir. Aynı zamanda SEO çalışmalarınız için de.

Meta Açıklaması Uzunluğu Ne Olmalı?

SEO uzmanları ideal meta açıklaması uzunluğunu 100-150 karakter olarak belirtiyor. Baktığımız zaman da Google'ın 150 karakterden fazla açıklamaları kestiğini fark ediyoruz. Burada bizim tavsiyemiz açıklamaların sayfayı tanımlayacak kadar uzun, ancak kolayca okunabilecek kadar da kısa tutulması yönünde.

Dikkat etmeniz gereken şey kullanıcıyı tıklamaya teşvik edici kelimeler kullanmak ve hedef anahtar kelimelere yeteri miktarda yer vermek olmalı.

SEO odaklı Meta Description ve Meta Title Nasıl Yazılır?

Rakiplerinizin önüne geçmek, organik tıklanmanızı arttırmak ve Google uyumlu bir web sitesine kavuşmak için meta description ve meta title optimizasyonu yapmanız şart. Bunun içinse aşağıdaki tavsiyelere kulak verebilirsiniz.

Başlık ve Açıklama Uyumlu Olsun

Sayfa başlığı (meta title) ile açıklama (meta description) birbiriyle uyumlu olmalı ve aynı anahtar kelimeleri içermeli. Kendinizi ziyaretçi yerine koyun ve yazmış olduğunuz meta açıklamasını Google sonuç sıralama sayfasında görünce tıklamak isteyip istemediğinizi sorun. Sayfa başlığı bir gazetenin manşeti gibidir, ne kadar tıklamaya teşvik edici olursa o kadar iyi. Meta description da haberin devamı gibi düşünülebilir.

Hedef ve İkincil Anahtar Kelimelerinizi Geçirin

Rekabet ettiğiniz asıl anahtar kelimenin yanı sıra ikincil anahtar kelimelere de meta description kısmında mutlaka yer verin.

Bunu yaptığınız takdirde Google arama motoru sonuçları sayfasında size rakiplerin önüne geçme fırsatı sunacaktır. Malum olduğu üzere Google, kullanıcıların aramış olduğu kelimeleri kalın olarak gösteriyor. Bu daha çok ziyaretçi almanızı sağlayacaktır.

Google Trends veya Google Search Console gibi ücretsiz araçları kullanarak asıl ve ikincil anahtar kelimelerinizi belirleme noktasında yardım alabilirsiniz.

Konudan Sapmayın

Google ve diğer arama motorları meta description kısmında geçen anahtar kelimeleri göz önünde bulundurarak sıralamayı belirler. Ziyaretçileri yanıltacak ibareler kullanıyorsanız kendilerini kandırılmış hisseden insanlar doğrudan arama motoruna geri dönerler. Bu da size olumsuz geri dönüş anlamına gelir. Hedefiniz her zaman için güven inşa etmek olmalı. Bundan ötürü meta açıklamasının her zaman için faaliyet alanınızla ve hedef anahtar kelimelerinizle örtüşmesi şart.

Meta açıklamalarını ve sayfa başlığını kaleme alırken hedef anahtar kelimeleri tekrara düşmeyecek şekilde kullanmak, bunu yaparken de ziyaretçileri tıklamaya teşvik edecek cümlelere yer vermek çok önemli. Bu sayede SERP'te sitenizi görüntüleyen kullanıcıların ziyaretçiye dönüşme ihtimali artacaktır. Minik bir reklam alanı olarak düşündüğünüzde meta açıklamalarını çok daha etkili bir şekilde kaleme alabilirsiniz. Takıldığınız herhangi bir noktada ajans.io ile irtibat kurarak meta açıklamalarının nasıl olması gerektiğiyle ilgili doğru bilgiye ulaşabileceğinizi de hatırlatmış olalım.